thematisch werken
Thematisch werken in de groepen 1/2
In de kleuterbouw bieden we de lesstof thematisch en geïntegreerd aan. Spel staat hierbij centraal. Tijdens elk thema komen uitdagende en gevarieerde doelen per ontwikkelingsdomein (gecijferdheid, taal/ geletterdheid, motoriek, etc.) aan bod. Aan deze doelen, die op leren en ontwikkelen zijn gericht, worden activiteiten gekoppeld. De activiteiten zijn afwisselend, de ene keer meer kindgestuurd een andere keer meer leerkrachtgestuurd. Elk thema kent een aantal vaste onderdelen, waaronder het maken van een themahoek. Kinderen denken mee over de invulling van het thema en mogen materialen meenemen van thuis.

Thematisch werken in de groepen 3 t/m 8
In de groepen 3 t/m 8 werken we met de methode Blink Wereld. Blink Wereld is een educatieve aanpak die vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek, beeldende vorming en burgerschap thematisch en in samenhang aanbiedt. De nadruk ligt op onderzoekend en ontdekkend leren, waarbij 21e- eeuw vaardigheden worden geïntegreerd. Per periode wordt er gewerkt aan een overkoepelend thema. Binnen dit thema werken twee jaargroepen aan een eigen deelthema. De thema’s sluiten aan bij de belevingswereld van de leerlingen. Te denken valt aan thema’s als klimaatverandering, verschillen tussen culturen, dino’s, uitvindingen, het wereldrestaurant en ontdekkingsreizen.

Elk thema begint met een kennismaking, waarbij de doelen en het uiteindelijke resultaat worden besproken. Dit is om de leerlingen nieuwsgierig te maken en te peilen welke voorkennis ze al hebben. Daarna worden de basisvaardigheden en kennis behandeld in vier onderzoekslessen. Hierna volgt een 'test jezelf'-moment, waarin wordt gekeken wat de leerlingen hebben geleerd en wat ze interessant vinden. Vervolgens gaan ze aan de slag met hun eigen vraagstelling voor onderzoek. Ze doen onderzoek, maken een eigen product en werken samen naar een eindpresentatie toe. Elk onderwerp wordt afgesloten met een evaluatie om te kijken wat er goed ging en wat er beter kan.