EDI en zelfstandige verwerking
Expliciete directe instructie
Tijdens onze instructies maken wij gebruik van expliciete directe instructie (EDI) waarin we positieve verwachtingen hebben, heldere doelen stellen en procesgerichte feedback geven. We stemmen onze lessen af op de instructiebehoeften van de groep en bieden leerlingen denktijd. Kenmerkend aan deze werkwijze is de gefaseerde wijze van instructie. Bij iedere fase wordt nagegaan of de leerling de leerstap begrijpt. Deze methode is wetenschappelijk bewezen.

Een EDI-les is opgebouwd in de volgende lesfasen:
  • Lesdoel;
  • Activeren van voorkennis;
  • Onderwijzen van het concept;
  • Onderwijzen van de vaardigheid;
  • Onderwijzen van het belang van het lesdoel;
  • Begeleide inoefening;
  • Lesafsluiting;
  • Zelfstandige verwerking;
  • Verlengde instructie.
Wisbordjes
Tijdens de instructies maken we gebruik van wisbordjes. Met behulp van wisbordjes kunnen leerkrachten in één oogopslag ‘controleren’ of alle leerlingen de instructie hebben begrepen. Daarnaast wordt, door de inzet van de wisbordjes, de betrokkenheid van de leerlingen vergroot. Het antwoord wordt hierdoor niet aan één leerling gevraagd maar aan de gehele groep.

Zelfstandige verwerking
Tijdens de fase van zelfstandige verwerking heeft de leerkracht tijd voor extra of verlengde instructie voor bepaalde leerlingen. Hulprondes worden ingezet voor alle leerlingen. Leerlingen beschikken over een zelfstandig werkblokje. Het stoplicht, de stemmeter en time- timer worden ingezet.

Leerlingen leren vaardigheden als:
  • Verantwoordelijkheid nemen voor eigen schoolwerk;
  • Omgaan met uitgestelde aandacht;
  • Rekening houden met anderen;
  • Zelfstandig problemen oplossen;
  • Hulpvragen en hulpgeven.
Instructietafel
Elke groep beschikt over een instructietafel. Een instructietafel is een grote groepstafel waaraan meerdere kinderen met de leerkracht kunnen zitten. De leerkracht gebruikt deze tafel onder andere om extra instructie te geven aan kleine groepjes leerlingen of individuele leerlingen.