digitaal en papier
Wij kiezen voor een mix van digitaal onderwijs en werken op papier.  Uit verschillende onderzoeken komen voordelen naar voren als het gaat om leren met pen en papier en leren met behulp van digitale programma’s. Het voordeel van een verwerking op papier (o.a. schrijven) is dat verschillende hersengebieden worden geactiveerd die het leerproces bevorderen. De motorische handeling van het schrijven ondersteunt het geheugen en leervermogen. Leerlingen noteren bijvoorbeeld de rekenstappen op kladpapier waardoor het werkgeheugen wordt ondersteund en het rekenproces inzichtelijk voor hen wordt.

ICT- leermiddelen zijn goed in te zetten bij gepersonaliseerd onderwijs, waarbij alle leerlingen in hun eigen tempo werken. Ook bij de digitale verwerking blijft begeleiding en feedback van de leerkracht belangrijk. Verder blijkt uit onderzoek van Kester, Admiraal & Lockhorst, 2018 dat leerlingen het liefst een afwisseling tussen digitaal leermateriaal en leermateriaal op papier zien. Naast de papieren werkboeken en lesboeken, die bij de door ons gebruikte lesmethoden behoren, maken wij gebruik van de bijbehorende software van de leermethoden.

Verder maken wij gebruik van digitale programma’ s als GYNZY en BOUW. GYNZY wordt schoolbreed ingezet, onder andere voor extra oefening, herhalen (automatisering) uitdaging, uitloopwerk, huiswerk en de weektaak. BOUW is een bewezen effectief en preventief programma dat leerlingen ondersteunt bij beginnende geletterdheid en leren lezen. Het programma is geschikt voor leerlingen halverwege groep 2 tot en met groep 4. Het programma geeft inzicht in alfabetische principes als de klank-tekenkoppeling en draagt bij aan de ontwikkeling van het fonemisch bewustzijn. Leerlingen van de bovenbouw coachen de leerlingen die deelnemen aan dit programma.