bewegen op school
Bewegend leren
Bij bewegend leren wordt beweging als middel ingezet om de leerdoelen te behalen. Tijdens het bewegend leren werken lichaam en brein samen, spreken wij verschillende leerstijlen en zintuigen aan en zijn leerlingen actiever en meer betrokken. Hierdoor wordt de leerstof beter onthouden. Bij bewegend leren gaat het om de inzet van actieve werkvormen die wij geïntegreerd aanbieden binnen het reguliere curriculum.

Een aantal jaar geleden hebben we een diversiteit aan materialen aangeschaft om het bewegend leren in te zetten.

Een voorbeeld van een bewegend leren activiteit: elke leerling krijgt een bal, als warming- up stuiten leerlingen de bal een aantal keer achtereen. Als het stuiten goed verloopt, starten leerlingen met het automatiseren van sommen. Ze zeggen de bijvoorbeeld de tafel van 6 hardop. Bij elke stuit benoemen leerlingen het antwoord. Vervolgens kunnen leerlingen oefenen met een tafel naar keuze.


Gym en bewegingstussendoortjes
Wij vinden het van belang voldoende tijd te besteden aan bewegen, zowel tijdens de lessen als buiten de lessen om. Te denken valt aan buitenspelen, bewegingstussendoortjes en gymlessen. Bewegen heeft een positief effect op zowel de fysieke, emotionele als cognitieve ontwikkeling.

Bij de kleuters wordt vier tot vijf keer per week gymles gegeven. De groepen 3 t/m 8 krijgen twee gymlessen per week van een gymleerkracht.

We beschikken over een uitgebreid aanbod aan buitenspelmaterialen die onze leerlingen uitdagen om in beweging te komen.