leerlingenzorg
Leerlingenzorg is de hulp die wij geven aan leerlingen die extra ondersteuning en begeleiding nodig hebben.

Inrichting leerlingenzorg
Door de wijze waarop we de leerlingenzorg hebben ingericht, willen we recht doen aan alle leerlingen. Elke leerling heeft andere onderwijsbehoeften. De ene leerling heeft moeite met een bepaald vakgebied of ontwikkelingsdomein, een ander gaat het gemakkelijk af en kan meer leerstof aan. Leerkrachten houden rekening met de verschillende onderwijsbehoeften.

Leerlingen die de leerstof vooruit zijn, krijgen de mogelijkheid om minder basisstof te volgen. Hierdoor komt er tijd vrij voor verdieping en verrijking. Leerlingen die moeite hebben met de inhoud en/of het tempo van de lesstof, ontvangen extra begeleiding en ondersteuning. Indien nodig wordt er een individuele leerroute aangeboden. Dit gebeurt altijd in overleg met u.

Leerlingvolgsysteem
De ontwikkeling van leerlingen wordt in het leerlingvolgsysteem Parnassys en Cito Leerling in Beeld op verschillende wijzen gevolgd. Onder ander aan de hand van:
  • Methode gebonden toetsen
  • Cito Leerling in Beeld toetsen
  • Cito doorstroomtoets voor groep 8
  • KIJK registratiesysteem voor kleuters
  • KiVa monitor
  • Onderzoek leerlingtevredenheid
  • Observaties van de leerkrachten
  • Informatie van ouders en externe betrokkenen
Samenwerkingsverband BEPO
Wij volgen de drie niveaus van ondersteuning, zoals samenwerkingsverband BEPO deze hanteert. De eerste twee niveaus, basisondersteuning en extra ondersteuning, ontvangt de leerling altijd op de eigen school. Het derde niveau van ondersteuning is een vorm van gespecialiseerd onderwijs. Deze ondersteuning krijgt de leerling op de locatie van de gespecialiseerde school.
Zie voor informatie ook ons School Ondersteunings Profiel (SOP).

Interne begeleider
De intern begeleider, Lisette van Ooijen, coƶrdineert de leerlingenzorg bij ons op school. Samen met de leerkracht en eventuele externe instanties zorgt zij ervoor dat de ontwikkeling van kinderen gewaarborgd blijft. Verschillende keren per jaar voert zij gesprekken met de groepsleerkrachten, de zogenaamde ambitiegesprekken en groeps- en leerlingbesprekingen. Verder onderhoudt zij contact met betrokken instanties en doet zij observaties in groep.

Ontwikkelings Perspectief Plan
Daar waar de ondersteuning vanuit de basisondersteuning ontoereikend is, zetten wij extra ondersteuning in. Dit gebeurt altijd in overleg met de leerkrachten, intern begeleider en u als ouder. Extra ondersteuning, moet volgens de wet vastgelegd worden in een Ontwikkelings Perspectief Plan (OPP), dat persoonsgebonden is. De extra ondersteuning kan individueel of in groepsverband ingezet worden. De school ontvangt, via het schoolbestuur, financiƫle middelen van het samenwerkingsverband om de extra ondersteuning te realiseren. Voor de invulling van de begeleiding van leerlingen met een OPP werken we samen met RT- praktijk Beesd.

Speciaal basisonderwijs (SBO) of het speciaal onderwijs (SO)
Voor het volgen van onderwijs binnen het SBO/SO heeft de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Deze wordt aangevraagd bij het samenwerkingsverband. Na het besluit tot toekennen van de TLV, melden de ouders de leerling aan bij een school voor SBO of SO.